رهبری یادگیری
مجموعه ای از مهم ترین مباحث درس در طرح درس پیوست همراه با انتظارات درس، شیوه های ارزشیابی و منابع مختلف ذکر شده است
مجموعه ای از مهم ترین مباحث درس در طرح درس پیوست همراه با انتظارات درس، شیوه های ارزشیابی و منابع مختلف ذکر شده است
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژة درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
آدرس ایمیل: abdparsa@gmail.com | مرتبة علمی: دانشیار | نام و نام خانوادگی استاد: عبدالله پارسا |
نیمسال تحصیلی: 2 – ۹۸
| گروه: علوم تربیتی | دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی |
تعداد واحد: ۲ | نام درس: رهبری یادگیری | دورة تحصیلی: ارشد مدیریت آموزشی
|
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: اصلی - تخصصی | ||
هدف کلی: آشنایی با نظریه های رهبری و رویکردها و دیدگاه های مرتبط با رهبری در سازمان ها | ||
اهداف یادگیری: آشنایی با مفاهیم رهبری و سبک های آن آشنایی با رویکردهای نوین رهبری آشنایی با رهبری در مؤسسات آموزشی فهم رابطه رهبری و یادگیری سازمانی فهم رابطه رهبری و مدیریت دانش | ||
رفتار ورودی: آگاهی از اصول و نظریه های مدیریت آشنایی اولیه با نظریه های تدریس و یادگیری | ||
مواد و امکانات آموزشی: کلاس درس، ویدئو پرژکتور | ||
روش تدریس: سخنرانی و پرسش و پاسخ همراه با ارائه گزارش های تحقیق دانشجویان | ||
وظایف دانشجو: مطالعه مفاهیم طرح شده در کلاس درس مشارکت در مباحث و گفتگوهای کلاس مطالعه و تهیه گزارش های خواسته شده ارائه نتایج گزارش تحقیق خود در کلاس درس ارائه فایل گزارش خود برای ارزیابی به استاد شرکت در امتحان پایان نیمسال
| ||
شیوه آزمون و ارزیابی: آزمون کتبی پایان نیمسال ( تشریحی) ارزیابی تحقیق و گزارش ارائه شده در کلاس درس ارزیابی مشارکت در مباحث کلاسی حضور مستمر و فعال
| ||
منابع درس: Learning Leadership. James, M. Couzes & Barry Z. Posner تئوری های رهبری و مدیریت آموزشی تونی بوش. ترجمه محمد حسنی، مریم سامری و نرگس سکوتی مدیریت دانش- حرکت به سوی فردانش. فریبا عدلی آموزش سازمانی- انتقال آموزش به محیط کار. غلامرضا شمس مورگانی و نیره حسینی مقالات و منابع مرتبط در اینترنت
|
هفتة یکم طرح مقدمات و آشنایی با مفاهیم اولیه در مدیریت و مدیریت آموزشی |
هفتة دوم مفهوم رهبری و تعاریف و تاریخچه شکل گیری مفهوم |
هفتة سوم اسطوره های موجود در تعاریف از رهبری، ویژگی های ذاتی و اکتسابی رهبری |
هفته چهارم تناسب شیوه های اعمال رهبری و کارکرد سازمان ها |
هفتة پنجم شیوه های اعمال رهبری در مدارس مختلف و دانشگاه ها |
هفتة ششم مدرسه توانمند، رهبری تحول خواه |
هفتة هفتم یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده |
هفتة هشتم ادامه مبحث یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده |
هفتة نهم حافظه سازمانی، سکوت سازمانی، فراموشی سازمانی، نقش رهبری |
هفتة دهم رویکردهای جانشین پروری در سازمان ها |
هفتة یازدهم رویکردهای نظارتی رهبر در سازمان، شیوه های نظارت بر فرایندهای یاددهی - یادگیری |
هفتة دوازدهم تکنیک های رهبری - مدیریت جلسات |
هفتة سیزدهم تکنیک های رهبری – مدیریت زمان |
هفتة چهاردهم ارائه گزارش های تحقیقی مرتبط با تکالیف تعیین شده در ابتدای نیمسال و نقد و بررسی و گفتگوی مشارکت جویانه و بحث گروهی در باره موضوع |
هفتة پانزدهم ارائه گزارش های تحقیقی مرتبط با تکالیف تعیین شده در ابتدای نیمسال و نقد و بررسی و گفتگوی مشارکت جویانه و بحث گروهی در باره موضوع |
هفتة شانزدهم جمع بندی مباحث نیمسال |